مودل ۳٫۶ منتشر شد!

مودل ۳٫۶ هم بالاخره منتشر شد!

در این نسخه قابلیت‌های جدیدی اضافه و موارد فراوانی بهبود داده شده است:

در ادامهٔ GDPR: تنظیمات کاربرپسند اضافه‌تر
در ادامهٔ امکاناتی که در نسخه‌ ۳٫۵ و در ارتباط با حفاظت از حریم خصوصی کاربران به مودل اضافه شده بودند، در نسخهٔ ۳٫۶ تنظیمات کاربرپسند بیشتری در ارتباط با حریم خصوصی اضافه شده است. با توجه به بازخوردهای دریافت‌شده از کاربران، سیاست‌ها انتخابی شدند. خروجی‌های تولید شده برای انسان‌ها خواناتر شدند، و پیوند مربوط به تماس با مسئول حریم خصوصی نیز واضح‌تر شد. در مجموع، کاربران مودل تصویر بهتری از اینکه داده‌هایشان چطور مورد استفاده قرار می‌گیرد دارند.

مرور کلی درس: نمایش قابل سفارشی شدن
حرکت بین درس‌ها و تکالیف در صفحهٔ میزِ کار ساده‌تر شده است. با استفاده از بلوک جدید «خط سیر»، کاربران می‌توانند حساب مهلت انجام کارها را بهتر نگاه دارند و به‌راحتی آنها را مرتب یا فیلتر کنند. همچنین می‌توانند برخی از درس‌ها را پنهان یا ستاره‌دار کنند و همچنین می‌توانند درس‌هایی که اخیرا بازدید کرده‌اند را در بلوک جداگانه‌ای در میزِ کار مشاهده کنند. به این ترتیب کاربران راحت‌تر می‌توانند یادگیری را از آنجایی که آخرین بار بودند ادامه دهند.

یکپارچگی با Nextcloud
Nextcloud یک پلتفرم متن‌باز به‌اشتراک‌گذاری فایل و ارتباطات است. به مدد کمک توسعه‌دهندگانی که از خارج از تیم مودل روی مودل کار می‌کنند، فراگیران و آموزگاران می‌توانند به Nextcloud متصل شوند و فایل‌ها را بین درس‌های مودل به اشتراک بگذارند.

پشتیبانی از نسخهٔ ۲ مشخصه‌های Open Badges
در این نسخه، تنظیمات جدیدی برای پشتیبانی از نسخهٔ ۲ استاندارد Open Badges اضافه شده است. در هنگام برپاسازی یک مدال، اساتید و مربیان می‌توانند جزئیات مربوط به نسخه، زبان و مؤلف تصویر استفاده شده در مدال را وارد کنند. به‌علاوه، گزینه‌هایی هم برای وارد کردن تأییدیه‌های شخص ثالث و ارجاع به شایستگی‌های خارجی اضافه شده است.

بازخورد تکلیف: اضافه کردن فایل و رسانه
پس از اضافه شدن امکان ضبط صدا و فیلم توسط شاگردان در ویرایشگر اَتو در تکلیف‌ها، امکانی که به‌شدت مورد درخواست جامعهٔ کاربران مودل قرار گرفت، این بود که این امکانات در هنگام تصحیح تکالیف نیز موجود باشد. بنابراین، در این نسخه، اگر در حال تصحیح تکلیفی هستید، می‌توانید بازخوردتان را به‌صورت صدا یا فیلم وارد کرده، و همچنین با ضمیمه کردن فایل‌ها و تصاویر بازخوردتان را تکمیل کنید.

پیام‌های گروهی
در این نسخه به جای فرستادن پیغام به تک تک شاگردان، می‌توان پیغامی را به‌صورت گروهی به یک گروه از شاگردان درس ارسال کرد. امکان پیغام‌دهی گروهی یکی از تغییرات بزرگی است که در نسخهٔ ۳٫۶ در مودل صورت گرفته است. همچنین تنظیماتی در نظر گرفته شده است تا کاربران بتوانند تعیین کنند چه کسانی می‌توانند به آنها پیام بفرستند.

بهبود ابزارهای تحلیل در آزمون‌ها
آمارهای مربوط به سؤالات تصادفی در آزمون بهبود داده شده‌اند و تحلیل آنها به‌مراتب ساده‌تر شده است. این پروژه به سفارش انجمن کاربران مودل (Moodle Users Association) و توسط سیمِی لامِزی و شمیم رضایی پیاده‌سازی شده است.

قفل‌کردن قسمت‌های مختلف سایت
با استفاده از این قابلیت، می‌توان درس‌ها، محتویات دروس و سایر قسمت‌های مودل را در وضعیت «فقط خواندنی» قرار داد. در این صورت آن قسمت‌ها فقط خواندنی بوده و امکان صورت گرفتن تغییر در آنها وجود نخواهد داشت. این قابلیت هنوز به‌صورت آزمایشی است.

اپ موبایل مودل
مثل همیشه، کمی پس از انتشار نسخهٔ جدید مودل، نسخهٔ جدیدی از اپ موبایل منتشر خواهد شد. این بار قابلیت پیمایش نامحدود (infinite scrolling) به اپ اضافه خواهد شد و سرعت و کارایی اپ هم بهبود چشمگیری خواهد داشت.

برای راه‌اندازی مودل یا ارتقای مودل خود به نسخهٔ ۳٫۶ با ما تماس بگیرید.

به یاد و خاطرهٔ تام مرداک

تصویر تام مرداک

انتشار مودل ۳٫۶ به تام مرداک تقدیم شده است. توماس مرداک یکی از همکاران تیم مودل بود که در روز ۲ نوامبر و در سن ۴۸ سالگی بر اثر عارضه قلبی درگذشت. تام یکی از همکاران تأثیرگذار مودل بود و فقدان او برای بسیاری از اعضای مودل غیر قابل باور است. تأثیر تام در مودل بسیار زیاد بوده است و به همین دلیل انتشار مودل ۳٫۶ به او تقدیم شده است.