آخرین تست‌های کنترل کیفیت مودل سری ۳

خوب مثل همیشه تقریبا اردیبهشت زمان تست کیفیت یا همون QA-Test مودل برای نسخه جدید است. مودل ۳.۱۱ آخرین نسخه از مودل سری ۳ است و به زودی مودل وارد نسخه متفاوتش در سری ۴ خواهد شد. مثل همیشه با مدیریت و هماهنگی کم نظیر Helen فرایند تست‌ها شروع شد و موارد یکی یکی ثبت و بازدید و بررسی شدند. بعضی تست ها در حد چند دقیقه بود و برخی شاید یک ساعت وقت می گرفت. از تست هایی با دستور العمل‌های محدود به ۴ یا ۵ قدم تا تست‌هایی با بیش از ۳۰-۴۰ قدم با جزییات مهم.

این سری در جریان امکانات جدید مودل، پلاگین جدیدی هم در بحث آنالیز وضعیت ظاهری یک درس با همکار مجموعه Brickfield اضافه شد. خیلی خوشحالم که فرصت مشارکت در تست این ابزار جدید که در هسته مرکزی مودل قرار گرفته،‌ را داشتم. کیفیت آموزش مجازی بعد از کرونا قطعا یه سروگردن بالاتر رفته و نیازهای جدیدی رو هم طلب کرده است. حالا به زودی این ابزار را خواهید دید.

در تست‌هایی که برای مودل انجام می‌شود هر دفعه سعی کردم نکته جدیدی را در میان گذارم. اصولا در مودل چندین لایه تست کنترل کیفیت انجام می‌شود. مثل peer review برای هر قطعه از تغییر در کد، و یا تست‌های کیفیت در زمان افزودن کد به هسته اصلی مودل، همچنین انجام تست‌های اتوماتیک از نوع phpunit و behat. اما در جریان تست‌های کنترل کیفیت در بحث عملکرد نرم افزار و امکانات جدیدش، قسمت کاوش انسانی شاید جنبه متفاوتی باشد. یعنی برای چیزهایی در جریان یک نیاز و عملکرد در محیط مودل که مستند نشده یا به نظر نرسیده و به اصلاح از جنس human exploratory است این امکان فراهم می‌شود که ابزار مذکور با تغییراتی کوچک و با حساسیت انسانی کشف بشه و بهبود پیدا کند، که به شخصه برای من بسیار جذاب است.

خلاصه امسال آخرین نسخه از سری مودل ۳ تا چند روز دیگه بیرون می‌آد و دیگه بعدش میریم سراغ مودل سری ۴ با داستان‌های متفاوتش…