آیا LMS می‌خواهید یا CMS یا DVD آموزشی؟

آیا CMS و LMS یکی هستند؟ فرق این دوتا چیه؟ چرا برای آموزش از DVDهای آموزشی استفاده نمی‌کنید؟ چرا مودل (Moodle) را انتخاب کردید؟

فکر می‌کنید چرا این سوالات رو نوشتم؟

راستش وقتی شرکت‌ها یا مؤسسات تصمیم می‌گیرند، از توانایی‌های مودل واقعاً بهره ببرند، در مشاوره‌ها و آموزش‌ها، اغلب این سؤالات را می‌پرسم.

وقتی می‌بینم کل فرایند آموزشی در محیط مودل، خلاصه شده در ریختن و چیدن یک سری محتوای آموزشی و بعد گذاشتن مثلا یک آزمون و یک پرسشنامه، یا حتی وقتی می‌بینم کل استفاده از مودل در این خلاصه بشه که یک «پوشه» باشه با انواع فایل‌های آموزشی، اینجوری 😮 چشمام یه لحظه گرد میشه.

آخه در چنین شرایطی شما عملاً دارید از مودل در حد یک cms اونم به صورت ابتدایی استفاده می‌کنید و اینجاست که باید پرسیدنم رو‌ ادامه بدم:

چرا مودل را انتخاب کردید؟
چرا مثلا از WordPress یا Drupal یا Joomla استفاده نکردید؟
یا چرا به فراگیران مجموعه‌تان یک DVD آموزشی (که می‌تونه تا حدی تعاملی باشه) نمی‌دهید؟
شاید خیلی با صرفه‌تر هم باشد. نیست؟
آیا واقعا فرقشون فقط در اینکه یکی‌شون چون امکان آزمون و جای تکلیف داره و اون یکی نه؟
آیا صرفا چون مودل، یک LMS معروف است و بقیه رفتن سمتش و مد شده؟

برای همین تو رو خدا در استفاده از مودل، حتما مطالعه کنید و حداقل نمونه‌های موفق رو ببینید. حالا شاید تبلیغ هم باشه (که اشکالی هم نداره)، ولی توی سایت نمایشی مدرسه فودل یه سری نمونه هست. خداییش متنوع و جالب است. ببنید چطوره؟
برید تست کنید عین یک دانش‌آموز یا یک معلم…

من درس «ریاضی به زبان ساده» رو دوست دارم. ولی شایدم توی این تابستان گرم که بحث مصرف درست آب مطرح باشه، درس «دنیای آب» جالب‌تر باشه. برای من که هست. 😋

خلاصه به نظرم اگر می‌خواهیم فراگیران دوره‌ها، صرفا از یک سری محتوا بهره‌مند شوند، خوب بهتره روی DVD رایت کنیم، یا فوقش تو‌ یه CMS بارگذاری کنیم، به نظرم اینجوری منطقی تره.

وگرنه حیف نیست BMW بخری و فقط باهاش تا سر کوچه بری و‌ برگردی بری تو پارکینگ خونه؟

با LMS ها مهربون‌تر باشیم. 😉

نقل همه یا بخشی از متن با ذکر منبع و لینک مجاز است.