تابستان مودلی و موهیتو و موک!

به نظر می‌رسه این تابستون خیلی گرم باشه. باید ببینم در ادامه هم اینطوری هست یا نه. برای مودل که بخشی از این گرما و حرارت، از شرکت بیش از ۵۰۰۰ نفر در مودل موک ۳٫۷ در شروع تابستون بود. یک دوره‌ی چهار هفته‌ای که تقریبا ۶۰٪ افراد این دوره را به پایان بردند.

آموزش مقدمات مودل تحت عنوان « Learn Moodle 3.7 Basics MOOC» فرصتی جهانی است بر اساس ماموریت اصلی مودل که می‌گه:
Empowering Educators To Improve Our World
(توانمندسازی مربی‌ها برای بهبود دنیای ما)

حقیقتا تا جایی که من خوندم و دیدم و می‌فهمم، توانمندی مربیان و برنامه‌های آموزشی در هر حوزهٔ کاری و تخصصی، برای آموزش و تدریس، کلید پیشرفت است. همهٔ ما توی زندگی‌مان از بدو تولد، به صورت‌های مختلف در معرض یادگیری هستیم: چه مستقیم و چه غیرمستقیم، چه از طریق برنامه‌های آموزشی و چه از طریق رسانه‌ها، چه از طریق پدر و مادر و فامیل‌ها و دوستان چه از طریق مربی‌های مدارس و دانشگاه یا مشاورهای دفاتر کارمون.
وقتی دانش و مهارت به خوبی منتقل بشه،
وقتی این انتقال از طریق یک آموزش درست و حرفه‌ای صورت بگیره،
وقتی یادگیری به صورت خلاق، به‌روز و منظم انجام بشه،
وقتی پیشرفت همه در نظر گرفته بشه،
اون وقت بهبود واقعی امکان پذیرتر میشه.
و اگر قرار باشه این فرایند یاد‌دهی و یادگیری به شیوهٔ آموزش از راه دور انجام بشه، شخصا می‌بینم که نرم‌افزارهای حوزهٔ مدیریت آموزش نقش مهمی ایفا می‌کنند و مودلی که من می‌بینم، تمام تلاش و هدفش اینه که به شیوه‌‌های مختلف سهم خودش رو برای بهبود دنیا ایفا کنه. یعنی هدفی بیشتر از پیشرفت شرکت و اعضای شرکتش. هدفی که فراتر می‌ره.

توی دنیای امروز ما که بیش از پیش بهم متصل است و دانش و مهارت دیگر در انحصار نیست، ضروری است که بستر‌های دنیای وب و اینترنت بیش از پیش فرصت های آموزشی را توسعه دهند. معلم‌ها و آموزگارها و متخصصین و مربی‌ها بیش از پیش بتوانند با کمک ابزار مناسب توانایی‌شان را برای یاد‌دهی و یادگیری تجهیز کنند.

اگر این دفعه فرصت شرکت در مودل موک را از دست دادید حتما پیگیر خبرهای مودل باشید و دفعهٔ بعد رو تجربه کنید تا بتوانید فرایند آموزش در مودل با کمک ابزار مودل را درک کنید. تا یه کم آموزش مجازی‌مان فراتر از کپی‌برداری کارها از نظام آموزشی سنتی‌مان باشد! همه چیز در گذاشتن چند تا فایل و فیلم و بعدش گرفتن یک آزمون و نمره‌اش نیست. فرایند یادگیری و آموزش و طراحی برنامه آموزشی در بستر وب بر روی LMSها فراتر از این چیزهاست.

محیط های آموزشی رو باید گرم و پر انرژی کرد، باید تعامل و شوق یادگیری رو توش بشه نشون داد و این داستان توی دنیای مجازی خیلی مهم است. هر چقدر گرمای زیادی تابستان ممکنه کلافه‌کننده باشه و عطش ناخوشایندی رو زیاد کنه و برای رفعش دلت یک نوشیدنی خنک بخواهد، در عوض گرمای یک آموزش خوب، عطش دلپذیر به یادگیری رو زیادتر میکنه و این خودش انرژی و نیروی محرکه بهبود دنیای اطرافمون می‌شه.

ولی واقعا گرمه و توی این گرما یک نوشیدنی خنک، خیلی می‌چسبه… مثل چی؟ من به ترکیب لیمو و نعناع و سودای شیرین و یه کم یخ خورده شده فکر می‌کنم… لیموناد خوبه ولی… موهیتو… رو خیلی بیشتر ترجیح می‌دهم و حتی بیشتر دوست دارم. راستی می‌دونستید که «موهیتو» نوشیدنی محبوب مودلی‌هاست و توی کنفرانس‌های مودلی موهیتو فراموش نمی‌شه. فکر کنم از ۲۰۰۵ بود که به صورت غیررسمی موهیتو شد نوشیدنی برنامه‌های مودل موت (Moodle Moot)

استفاده از مطالب و بیان آنها با ذکر منبع و ارجاع به سایت فودل بلامانع است.