راهنما و یادگیری در مودل

می‌شه گفت مودل خیلی پیچیده هست. از این نظر که بخش‌های زیادی داره و توی هر بخش هم امکانات و قابلیت‌های متنوعی قرار گرفته. ولی این پیچیدگی باعث نمی‌شه که نریم سراغش. چون در عین حال آنقدر ساختار منظمی داره که فقط کافیه معماری و ساختارش رو متوجه بشیم.

اما حالا چطوری؟

به نظر من راهنما برای هر چیزی خیلی مهم و ضروریه و مودل هم از این قاعده مستثنی نیست. یکی از موارد قابل توجه مودل اینه که راهنماهای خوبی برای کار با مودل و به‌خصوص برای برنامه نویس‌هاش داره. از مستنداتش گرفته تا تیکت‌ها و سؤال و جواب‌هایی که توی فروم‌های مودل در جریان هست.

مودل چون یه نرم‌افزار خاص در نوع خودش هست، واسه همین برنامه‌نویس‌های مودل حداقل توی ایران شاید تعدادشون کم باشه (یعنی حداقل توی دوستای خودم شاید اصلا نباشه) و این باعث می‌شه به‌عنوان مثال خود من وقتی به یه مشکلی برمی‌خورم نمی‌تونم برم از دوستام بپرسم و کمک بگیرم و اینجاست که مستندات و فروم‌های مودل هستند که می‌تونم ازشون استفاده کنم و کمک بگیرم.

من خودم به‌عنوان یه برنامه‌نویس هر موقع بخوام یه پلاگین برای مودل بنویسم که تا حالا اون نوع پلاگین رو ننوشته باشم، اول می‌رم مستندات اون نوع پلاگین رو می‌خونم و بعد نحوه برنامه‌نویسیش رو طبق مستندات خود مودل یاد می‌گیرم. چون هر نوع پلاگین توی مودل توابع و کلاس‌های خاص خودشون رو داره. هر چند اولش که شروع کردم اینکه نحوهٔ برنامه‌نویسی توابع و حتی فرمت اسم توابع رو کشف کنم و یاد بگیرم سخت بود، ولی به‌کمک راهنماهایی که داره، وقتی سراغش می‌رم و کار انجام می‌شه، خیلی برام لذت‌بخش می‌شه و دفعات بعدی که بخوام از اون نوع پلاگین، یک پلاگین جدید رو پیاده‌سازی کنم، خیلی راحت‌تر و سریع‌تر می‌تونم بنویسم.

خلاصه اینکه شما دائم می‌تونید چیزهای جدیدی در مودل یادبگیرید. چرا که مودل به‌عنوان بستری مناسب برای مدیریت آموزش آنلاین و واسطی بین مثلا مدارس و دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها و فراگیران، همیشه در حال ارتقاء هست و قابلیت‌ها و امکانات بیشتری بهش اضافه می‌شه. در نتیجه برای کسانی که این بستر را به هر شکلی ارائه می‌دهند اعم از پشتیبان‌ها و برنامه‌نویسان و …، همیشه فرصت یادگیری‌های جدید از مودل وجود داره. همین موارد هستن که مودل رو چه بین ارائه‌دهندگان و چه بین کاربران داره بیش از پیش محبوب می‌کنه.