پاییز: میزبان برف و تست!

این ماه آب و هوای بارانی خیلی خوب داشت. البته برف آبان ماه در تهران و برخی شهرها خیلی عجیب بود! گویی که شوک برفی اومد که ما رو برای زمستان آماده کنه! البته قطعی شبکه اینترنت جهانی در هفتهٔ پایانی این ماه هم خودش داستانی شد. خوشبختانه فرصت کردم تیکت‌های مربوط به QA Testing برای نسخهٔ ۳٫۸ را به‌موقع انجام بدم و با موفقیت باگ‌های گزارش شده، رفع و ۱۰۰٪ تست‌ها پاس شدند. خوشحالم که این دوره هم موفق شدم با تیم خوب Moodle QA Testing همکاری کنم. تست‌های جزئی و کلی، با دقت بالا!

حالا همه منتظریم تا نسخهٔ جدید ۳٫۸ مودل با امکانات خوبی که در نتیجهٔ مشورت جمعی هزاران مودل‌کار از سراسر جهان بود (چه در کنفرانس‌های مودل مطرح کرده بودند و چه از طریق انجمن‌های مودلی، و چه پیشنهادات مربوط به پارتنرهای مودل) به‌طور رسمی به همهٔ استفاده‌کنندگان ارائه بشه و شما هم بتوانید نسخه‌های خودتان را به این نسخهٔ جدید ارتقاء بدید. فودل هم مثل همیشه برای ارتقاء مودل‌های مشتریان قدیم و جدیدش آماده ارائه خدمات بوده و در کنارشان است.

قطعی اینترنت آخر این ماه در ایران، هم خودش یک شوک دیگر بود. اما ناراحت‌کننده و نگران‌کننده هم بود. در دنیای امروز بدون دسترسی به دنیای بزرگ و جهانی اینترنت، تقریبا برگشت به ده ها سال قبل است. اینترنت (یا به معنای دقیق interconnected network) برای آموزش مجازی یک اصل است و گرنه توسعه در این مسیر با شکست مواجه می‌شود. مثل مهار کردن آب اقیانوس در یک فضای بسته است یا مثل ریختن آب یک رودخانه بزرگ در یک برکه است، بدون ورودی و خروجی و بعدش البته این آب راکد خواهد ماند. خوشبختانه امکانات خدمات پشتیبانی مبتنی بر سیستم تیکتینگ فودل، در کنار فضای میزبانی فودل، کمک کرد از این تجربهٔ تلخ عبور کنیم، گویی یک QA Test واقعی و اجباری بر روی خدمات فودل پیش آمده بود.

خلاصه این ماه با همه فشردگی‌های پیش‌بینی‌شده و نشده‌اش برای کار، یک ماه پر از تست کیفیت در انواع مختلفش بود🙂. همهٔ این پستی‌وبلندی‌ها، اگرچه بخشی از فرایند روزانهٔ زندگی است و گاه ناراحت کننده،‌ اما خبر از اتفاق‌های خوب هم دارد. بله خبرهای خوب در راه است:

به زودی با امکانات جدید مودل و خدمات ویژه فودل، فرایند یادگیری در دنیای مجازی بیش از پیش تسهیل خواهد شد.