چرا نمره ما این شد؟ از روبریک بپرس!

حتما تا حالا شده که توی یه درس نمرهٔ کم یا نمره‌ای دور از انتظار بگیرید، و ندانید چرا نمرهٔ شما کم شده و دستتونم از عالم و آدم کوتاه باشه. نشده؟ خوب آدم دلش می‌خواد بدونه که چرا از فلان امتحان یا فلان تست نمره‌اش کم شده! فکر می‌کنم این حق طبیعی هر دانشجو یا دانش‌آموز یا فراگیری است که بدونه چرا اینطوری شده. اینطور نیست؟

امروز داشتم درخواست یکی از مشتریان را در خصوص امکان سنجش کار فراگیران بر اساس حدود ۲۰ معیار که هرکدام از معیارها ۵ سطح داشتند رو‌ با کمک‌ سیستم پیشرفته نمره‌دهی مودل، بخش روبرویک، روی یک نسخه مودل ۲٫۴ بررسی می‌کردم. البته اینو بگم که مودل این امکان رو از نسخهٔ ۲٫۲ اضافه کرد. و حالا چرا این مشتری نسخهٔ مودلش اینقدر قدیمی است خودش یه داستان است که شاید یه روز (با رعایت کامل اصل حفظ اسرار مشتری) براتون تعریف کنیم.

توی سیستم‌های مدرن آموزشی و سنجش، تشویق و تأکید می‌شه که از نظام ارزیابی روبریک (rubric) استفاده کنیم. در نظام روبرویک به‌طور کلی، معیارهای سنجش واضح و عیان است. این وضوح چندین خاصیت خوب دارد: مثلاً جلوی اینکه دل‌بخواهی به کسی نمره بدهی را می‌گیرد، به‌خصوص وقتی که ممکن است ما در دام مقایسهٔ کار افراد با هم بیافتیم. در حالتی هم که چند مصحح یا کمک‌ استاد داریم، استاد می‌تونه به این ترتیب معیارها را مشخص کرده تا دیگران در کمک به او، بر اساس معیارهایی یکسان و مشخص، نمره یا امتیاز شاگردان را ثبت کنند و کارشون رو تصحیح کنند. از طرفی برای من به عنوان مصحح مشخص می‌شود که در واقع دقیقا چه چیزی را ارزیابی می‌کنم و از طرفی به عنوان تصحیح کننده، مسئولیت سطوح نمره را بر اساس معیارها می‌پذیریم.

اما به نظر من و مهمتر از همه، به من در نقش فراگیر، کمک می‌کند که بفهمم که بابت چه قسمتی، و‌ بر اساس چه سنجه‌ای، در کجا، ازم نمره کم شده است. این اون قسمت مهمی است که فراگیرها خیلی بهش نیاز دارند! چرا که این خصوصیت مهم کمک می‌کنه حتی در نقطهٔ پایانی یک سنجش و ارزیابی، باز هم فراگیر از آنچه انجام داده است، یادگیری داشته باشد.

برای همین اگر فراگیر شما از شما پرسید چرا نمرهٔ ما این شد، خیلی راحت می‌تونی بگی که «جزئیاتش توی تکلیفت مشخص است. نگاه کن و اگر دوباره سؤال داشتی در خدمتم». 🙂

اگر

  • کار آموزشی شما به‌خصوص از جنس مدرسه یا دانشگاه یا حتی تدریس خصوصی است
  • و‌ رشد فراگیران برایتان یک ارزش اندوخته است
  • و مایلید کار ارزیابی در سیستم آموزش‌تان از استاندارد خوب و بالایی بهره ببرد

ارزیابی روبریک رو توصیه می‌کنم.

خلاصه اگر دوست دارید سیستم آموزش/یادگیری مجازی شما روزبه‌روز در مسیر پیشرفت باشه، امکانات مودل خداییش آماده است.

نقل همه یا بخشی از متن با ذکر منبع و لینک مجاز است.